العلاقات

تم نشره من قِبل دينا

جوزي بيحبني جدا و انا كمان بحبه و قدمت من اول جوازنا تضحيات كتير ماديه و تنازلات في حقوقي عشان الجوازه تتم و رفقا بظروفه الماديه و حتي بعظ الحواز استمرت.... انا مش بشتغل ،انا مصريه لكن انا و جوزي عيشين في الامارات ،،،انا بعمل كل حاجه عشان اسعده مهما كانت و حتي لو كان قصدها بتحرم من حاجات كتير او لو حتي كانت بتاذيني نفسيا ... يدخل البيت بكون في احسن صوره و البيت زي الفل و بكن اجمل ما يكون من دلع و جمال و الاكل مترتب ، وقت ما بيطلوبني حميميا عمري ما قلت لا و كل يوم ببقي مختلفه و متجدده.... حملت و من نص حملي بدا يتغير .. اهمال ، روتين ،كلام الناس هو الصح ، عمره ما يقولي كلمه حلوه او يتغزل فيا مع اني مهتميه بنفسي جدا حتي في حملي ، اهم حاجه عنده صحابه و لو نازلين ينزل لكن انا لو حبه انزل ميسالش ، ماسك الموبيل 24 ساعه.. بدات احس انه كارهني لا حمد ولا شكر و لا حب ... بفي يسبني ابكي عادي ولا يسال و بعد ما خلفت رجعت احلي و ارفع من الاول و كل ده عشانه و اصلا انا خلفت عشان افرحه ... لكن الموضوع بيزيد ... لحد ما خلي عندي عقده و خلاني متاكده انه فاول ازمه هيبعني و حاليا كل اهتمامه و سؤاله عن ابنه و بس... انا مليش لزمه ولا مكانه عنده .... زي ما بقول خلي عندي عقده و شك و خنقه لان انا بقالي سنه كل يوم بطلب منه اهتم بيا و احترمني و حبني مش عوزه اكتر من كده و مفيش حاجه بتحصل بيتعدل يوم و يرجع تاني ... بقي خلاني كايبه و موت الضحكه و الفرحه ال فيا و كل يو بعيط و انا عمري ما كنت كده..... و دلوقتي عمل حاجته انه بعيد اني كايبه ... و هو مش فاهم ان ال خلاني كده هو انت لو كان من الاول احترمني و عبر عن حبه و اهتمامه مكنتش هبقي كده... لان انا حاسه اني عايشه بنقص ... و انا عملت كل حاجه من تضحيات و غيره بس عشان احس بالحب و الاحترام .... الحاجه الوحيده ال بيحسيسني فيها بال انا عوزاه لما بنكون مع بعض... طبعا دلوقتي لا بيتقبل مني كلام فالموضوع ده نهاءي حتي حاولت افرجه علي فديهوات بتتكلم عن رحمه الرسول مع زوجاته مفيش فيده .. ابعد و اتجاهله مفيش فيده.... اقرب و ادلع مفيش فيده... اغضب و ابعد اصلك نكديه فعشان كده ببعد عنك ...
اعمل ايييييييييييييييييييه انا مقدرش اعيش غير مع انسان يحسسني اني اغلي حاجه فحياته و انه عاشقني و مبهنش عليه

اعمل معاه اييييييييه

الإجابة
0

أهلا بك دينا

لابد من التواصل حتى تصلي لحل مشكلتك مع زوجك وحتى يكون التواصل ناجحا لا تتحدثي عن نفسك وعن مشاعرك وعن احتياجاتك بل اسأليه عن نفسه وعن أسباب بعده عنك. لا تسأليه أسئلة مبهمة يحتار في الإجابة عنها مثل "هل انت سعيد معي؟"

تعاملي معه وكأنك مسؤول خدمة العملاء الذي يتابع مع عميل مهم مدى رضائه عن جودة المنتج - معذرة للتشبيه ولكن هذا سوف يساعدك في طرح الأسئلة.

قولي له صراحة أنك تحبينه وأنك تريدين سعادته واطلبي منه أن يعبر عما يسعده وعن أحلامه وأمنياته.
اطلبي منه ان يصارحك بعيوبك وبما يضايقه منك

افهمي منه أسباب بعده عنك قبل أن تهاجميه
هذا سؤال مشابه لحالتك
https://lmarabic.com/news/question-long-distance-husband-careless-about-me
*أجابتك مروة رخا مستشارة الموقع