العلاقات

تم نشره من قِبل Tamer

انا بحب حبيبتى جدا ومتمسك بيها اوووى بس عشان ف صراع ما بينى وبين مامتها عشان مامتها مش عاوزانى ارتبط ببنتها عشان مهنه الوسط الفني وخده عنها فكره وحشه وكدا .. دلوقتى انا حبيبتى كانت هترتبط بأبن عمتها بس الموضوع اتلغى عشان مامتها كانت اقترحت عليها قبل كدا خيارين انها تسبنى وتبعد عني عشان الموضوع دا ميتمش او تكمل معايا والموضوع دا هيتم بس بعدها بفتره بعد ما كانت هترتبط بيه غصب عنها هى كلمت مامتها وقلتلها انا موافقه انها تسبنى بس يتلغي الموضوع دا وفعلا الموضوع اتغلى وانا بحبها وهى كمان بس هى بتحاول توصلي انها مش مهتيمه وانها نستنى بس دا كله طبعا مش صح لحد انهارده الجمعه وهى بتكلمنى وكانت خلاص هتحن تانى ونرجع بس بنت عمتها طلعت وقالت لمامتها انها بتكلمى طبعا هى قفلت وبعتت ليا مسدج بتقولى انا قلتلك بلاش نتكلم تانى انت اللى مش بتسمع الكلام سلام ... وانا بحبها جدا انا مش بس بحبها انا بموت فيها ومش بشوف غيرها قدامى ومش قادر اشوف غيرها وكل ماقول انا هعيش حياتى عادى واسبها لربنا وهى تيجى بظروفها مش بعرف مش بقدر لانها بتيجى ف بالى دايما نفسي ارجع طبيعي تانى زاى قبل ماعرفها نفسي احاول اعيش حياتى عادى جدا بردو مش عارف هى بتبقى سبب كبير ف تعبي نفسيا وعصبيا عشان بحس انها مش هتكلمنى تانى او طريقتها هتغير هى عندها خوف من مامتها وكمان عشان تريح دماغها من الضغوط اللى كانت عليها انا مش عارف اعمل ايه بجد وكل ما اقول اركز ف مستقبلى ودرستى وحلمي مش بعرف كل ما بقول بكرا هشوف غيرها وعادى مش عارف انساها ولا عارف اقنع نفسي اني اشوف غيرها انا عندى امل ف ربنا وبعد كل دا وانا لسه عندى الامل كبير اووي عاوز اعيش كدا واسبها ع ربنا بتيجى فى بالى انا تعبت بجد .... ارجو منكم الافاده واسف على الاطاله لان جوايا كتير وف قلبي كلام كتير ارجو الافاده وشكرا ...

الإجابة
2

عزيزي أرى بين كلماتك إنسان عاشق و مخلص و متمسك بحبه لأقصى الحدود و على النقيض تماما أرى حبيبتك غير متمسكة بالعلاقة بنفس القوة و قد تعجبت في الواقع من كلمة أنها تريد إنهاء العلاقة لتتخلص من الضغوط أنا أقدر دائما قوة ضغوط الأهل على أحد لإنهاء علاقة لا يرغبون بها و لكن قد يبقى أحيانا عذر أن الحبيبة حاولت بشتى الطرق إستمرار العلاقة و لكنها فشلت في النهاية في إقناع أهلها و لكن حبيبتك لم تحاول بما يكفي فقد أخبرت والدتها بموافقتها أن تتخلى عنك خضوعاً لرغبة والدتها و في مقابل ذلك تتخلص من زيجة إبن عمتها التي لا ترغب فيها و من وجهت نظري يا عزيزي أنها باعت علاقتكم مقابل مكسب اخر فأي حب هذا تتحدث عنه؟؟

ثم لماذا إفترضت عزيزي محاولتها أن تظهر لك أنها غير مهتمة بك بأن ذلك غير حقيقي ففي الواقع يا عزيزي المرأة عندما تحب بصدق تفقد السيطرة على نفسها في إظهار الإهتمام بالحبيب و تهتم لأمره و كل تفاصيل حياته

عزيزي حبيبتك أضعف من أن تحارب الجميع من أجل حبها فأقصى تضحية قدمتها أنها تحدثت معك بعيداً عن أهلها و لما كُشف أمرها وبختك و أرسلت لك رسالة بأنك مصدر مشكلات في حياتها و لا تريد أن تكمل ذلك.

أنا واثق أنك لو وضعت مشاعرك جانباً و فكىرت قليلا في مسار العلاقة من بدايتها ستجد العديد من المواقف التي تخلت فيها عنك و ستجد أنها دائماً من كان يطلب الفراق و أنت من كان يطلب الإستمرار

ما تمر به الان هو أمر طبيعي و يحدث لكل إنسان أحب بصدق و يتخيل وقتها الانسان أنه لن يستطيع نسيان حبيبته و لن يحب من جديد و لكن مع الوقت يقل هذا الشعور بالتدريج و تتباعد المدة الزمنية التي يفكر فيها الانسان في حبه السابق و في مرحلة معينة ستشعر أنك أصبحت أقوى من ضعفك أمام ذكرى حبيبتك.

و بعد ذلك عندما تشعر أنك استعدت كامل السيطرة على قلبك ومشاعرك يمكنك أن تدخل في علاقة جديدة و لعل القدر يخبأ لك ما هو أفضل و الكثيرون تعلموا من خطأ العلاقة الأولى و تجنبوا ذلك في العلاقة التالية فكانت أكثر نجاحاً من سابقتها.

و نصيحتي لك أن لا تحاول إعادة العلاقة لأن الانسانة التي تخلت عنك مرة واثنان ستكرر ذلك في المستقبل ووقتها سيكون الشعور أكثر ألماً.

و فكرة أن تحاول النجاح في دراستك و عملك هي أنسب ما تفكر فيه في الوقت الحالي فكم من الرجال كان فشل علاقتهم هوا دافع كبير لإثبات الذات و تحقيق النجاح في الحياة العملية

و في النهاية أنصحك بالتعلم من أخطاء تلك التجربة و أن تجعل الدروس المستفادة منها هي قواعد لك في كيفية إختيار الشريكة المناسبة في المستقبل و لا تحاول الإرتباط في الوقت الحالي فأنت مازلت غير متوازن و إختيارك للشريكة سيكون فقط بدافع إطفاء نار قلبك و هذا سيؤدي لعلاقة غير ناجحة جديدة.

0

الكلام جميل جدا ومريح ولكنى اتمنى بالفعل انساها ولكن عندما اتمنى من الله ان يبعدها عني بعد السما عن الارض بلاقيني قربت ليها اكتر وانا دايما بقول يارب لو ليا نصيب فيها قرب البعيد ولو مليش انساها للابد وابعدنى عنها بعد السما عن الارض ولكن بيحصل العكس بقرب منها اكتر بحس ساعتها ان ربنا اللى بيقربنى منها بس انا من جوايا انا عاوز اعيش سني مع العلم ان عمري 21 عاما وعمرها 20 عاما عاوز انساها بجد عشان اعرف اعيش بجد عشان انا اكتشفت ان الحب دا حاجه صعبه اووى وتعب نفسي وعصبي انا دلوقتى عرفت معنى المثل الى بيقول اتجوز اللى بتحبك والعكس المثل دا انا احترمته جدا لانه فعلا اثبتلى ان انا لازم ارتبط باللى تحبنى وبعد الارتباط الرسمي والعشره هبدا احبها لاني تعلمت ان الحب قبل الجواز تعب انما بعد الجواز ساعتها هبقى اطمنت وريحت دماغي ف الفتره بتاعت الخطوبه اني متعلش بيها اووى عشان لو محصلش نصيب متعبش لكن بعد الجواز هيبقى ف استقرار وعادى جدا

0

عزيزي انا أقدر معانتك في تلك المرحلة التي تعد الأصعب بعد انتهاء العلاقة و كل ما تفكر به هو طبيعي و تقلب مشاعرك و توارد أفكار مختلفة عن امكانية عودة العلاقة أو طريقة الارتباط في المستقبل هو أمر وارد و هذه الأفكار لا تمثل مشكلة ما دامت ظلت في حيز الأفكار و لم ينتج عنها قرارات و لكن المشكلة دائماً ما تظهر عند أخذ قرارات غير متوازنة مثل إقحام نفسك في علاقة جديدة اعتقاداً بأن ذلك هو الحل.
لذلك فلتحاول دائماً بشغل وقتك قدر المستطاع حتى تمر تلك المرحلة بسلام و نتمنى أن تراسلنا في القريب العاجل بأخبارك

0

والله انا راى من راى صاحب الاجابه .. ابعد فتره وصدقنى لو بتحبك بجد وعاوزاك هتتفاهم مع والدتها انها بتحبك وشارياك .. احنا ف 2018 بقى صعب جدا ان اهل يغصبوا ع حد الا القليل .. عشان كدا بقولك ابعد ع اد نا تقدر واشغا وقتك روح جيم انزل شغل . اخرج مع صحابك املى الفراغ اللى عندك .. وصدقنى محدش هياخج نصيبك .. حافظ ع صلاتك واذكارك .. انا يمكن نفس المشكله او في منها لكن الحمد لله بعدت والطرف التانى جه لكن السكه مقفوله فصعب انى اتكلم او انى احاول ارد واتكلم ربنا يهيئ ليك. ولينا الخير وركز ف مستقبلك والله المستعان ..