العلاقات

تم نشره من قِبل sou

انا طالبة فى مدرسة مشتركة و عندى صديق مقرب جدا منى من سته ابتدائى و احنا دلوقتى فى اولى ثانوى انا و هو علاقتنا كانت مجرد اصدقاء قريبين جدا من بعض و انا كنت بعتبره و بحبه زى اخويا و اكتر عشان بيفهمنى و بلاقيه وقت ما احتاجه من فترة قريبه جدا فى اواخر الاجازة حسيت ان زاد كلامنا و ابتديت اعجب بيه و من طريقته حسيت ان ممكن يكون معجب بي بس محطتش املى فى حاجة عشان مكنتش عايزة اتعدى حدودى و ان اخسر صداقته دى ... دلوقتى انا بقيت بالفعل بحبه زى اى حد بيحب و ولا حاولت اصارحه بكده ولا هعمل كده .. المشكلة ان اكتشفت ان هو متصاحب على اولاد ودوه فسكه غلط ابتدت بشيشه و بعدها سجاير و هو كان بيجى يحكى مش بيخبى و يقولى انا عارف ان ده غلط و مبخفش اما باجى احيلك حاجة عشان محدش لي حاجه عندى انتى بس اللى ليكى تسألى و تعرفى اى حد من اصحابنا تانى لا وانا ديما كنت بنصحه ان كدة مينفعش و هو بيستجيب لكلامى ده بس مش اوى و مش دايما من كام يوم اطور الموضوع و عرفت ان كمان بقى حشيش و للاسف معرفتش منه عرفت من حد من اصحابه و بقى فى الفترة دى بيتصرف معايا بطريقه غريبه و كلامنا قل جدا لدرجه كبيرة بس اللى متأكدة منه ان موضوع الحشيش دة لسه ف اوله انا مش قادرة انى اكون عارفه حاجة زى دى و منصحهوش ولا اساعدة من ناحيه انى صديقته المقربه و هو ولد شاطر فى الدراسه و مؤدب و عائلته محترمه بجد ...... بقاله اسبوع تصرفاته غريبه بيبقى مهيس كدة كأنه شارب حاجه و بيضحك على اى حاجه كانه مسطول ده اللى اكدلى ان كلام صاحبه صح و من ناحيه تانيه انى بحبه و مش مقتنعه ولا هقدر ابعد عنه بعد ما عرفت كدة انا مصممه انى اساعده بس مش عارفه ازاى و مش عايزة اورط صاحبه اللى قالى لو صارحته و قلتله انا عرفت منين هو اصلا زكى جدا و بيعرف اما ببقى بلف و ادور ان ببقى عايزة اعرف حاجة بجد انا محتاجه حد يساعدنى

الإجابة
0

Cgg

1

عزيزتي، هذه هي مرحلة البلوغ والمراهقة بكل ما تحمله من تغيرات نفسية وسلوكية، فمن أمثلة التغيرات النفسية التي تحدث في هذه المرحلة هو تقلب المزاج والرغبة في تجربة كل شيءوالاهتمام بالمظهر والعند والرغبة في الاستقلال والتحرر من القيود العائلية والتهور والاندفاع و التقرب والتأثر بالأصدقاء والميل نحو الجنس الاخر.
ولكن يبقى دائماً المراهقين في حالة تأنيب ضمير وخوف بعد القيام بالتصرفات المتهورة والمندفعة وخاصة في المرات الأولى ويقومون بأخذ مشورة الأشخاص المقربيين لهم.
وهذا حدث معك لذلك أريدك أن تعملي جيداً على مساعدته في أن تمر هذه المرحلة بدون التعمق في تجارب تؤثر فيما بعد على حياته وصحته ومستقبله
تحدثي معه بعقلانية شديدة عن خطورة البداية في التدخين وعواقب هذا القرار الذي أخذه وبدأ في تنفيذه. أخبريه أن كل من بدأ التدخين كان يعتقد في البداية أنه سيتوقف وقتما شاء وكانت هذه هي الخدعة الكبرى فجميعهم يندمون الان على السيجارة الأولى وحاولي أن تعطيه روابط لمواقع تتحدث عن أضرار التدخين أخبريه أن من يدخن يعتقد أنه أصبح رجلاً ولكن الطب أثبت أن التدخين يؤدي الى ضعف الانتصاب.
كما يمكنك أن تتحدثي معه بأن التدخين هو مدخل من مداخل عالم المخدرات والإدمان (كأنك لا تعلمين أنه يشرب الحشيش) وسيكون تأثير ذلك الكلام عليه قوياً لأنه بدأ بتدخين الحشيش وهو لايعلم أنك تعلمين وعليكأن تستغلي هذا وتتحدثي بإستفاضة عن أضرار المخدرات كأنك تنصحيه بعدم الإقتراب منها. فوقع هذه الكلمات على المراهق يكون قوي جداً فكما أخبرتك هوا يشعر بتأنيب ضمير دائماً ولكن مايدفعه لفعل ذلك هو حب التجربة وضغط الأصدقاء.
حاولي قدر المستطاع ابعاده عن أصدقائه الحاليين لأنهم يؤثرون عليه بشدة وتحدثي معه بأن هناك من أصدقائك من يعرف طريقه ومن لا يعرف طريقه ستجد من يسلك الطريق الذي يصل إلى السلامة ومن يسلك الطريق الذي يصل إلى الهلاك وكل واحد منهم سيحاول أن يشدك معه. وعليك أنت أن تختار وعليك أنت أن تقول لا لمن يسلك طريق الهلاك الذي ليس له رجعه دون أن تخشى من أن تفقد صداقته.
وبالنسبة لميلك العاطفي تجاه صديقك هذا شيء طبيعي ولكن هذا الشعور قد يتغير بعد فترة فالعواطف والأحاسيس في فترة المراهقة غالبا ما تتغير ولكن هذا لايمنع أن تعيشي التجربة وتبدأي في اكتشاف عالم الحب.

0

شكرا على الرد بسرعه و الكلام ده اداى طاقة ايجابيه كبيرة جدا بعد التفكير و الانشغال فى مساعدته ... و بالنسبه لمشاعرى تجاهه هو فترة حسسنى انى مهمه عنده و على طول معاه و ان انا اقرب واحده ليه و مره واحده اتغير و قالى انتى حاسه حاجه من ناحيتى فا انا اضتريت اقوله لا لان انا مش عندى الشجاعه ولا الجراءه ان اقول حاجه زى كده و اتناقشنا و شدينا شويه مع بعض عشان الموضوع ده و قالى انا مش عايز ان يكون فى حاجه بينا مينفعش و بعد كده اتصالحنا و رجعنا زى الاول و احسن كمان من قتره قريبه بدأ يتغير تانى و كل ما اسأل انا عملت حاجه ضايقته منى يقولى لا مفيش اخر حاجه انهارده قلتله انته متغير و يا انا عملت حاجه ضايقتك يا معرفش بقى فى ايه قالى لا مفيش اى حاجه غير انى مضايق شويه قلتله تمام انا موجوده فى اى وقت لو عايز تحكيلى او اقدر اساعدك فى حاجه و بدأت فى الكلام معه عن السجائر قلتله ان انت بتضر نفسك مش بتستفاد حاجه و قلتله ان انا بقالى فتره بحلم بيه ان بيحصله حاجات وحشه و دا فعلا حصل فا قلتله خد بالك من نفسك و كفايه سجائر بقى و ركز فى مذاكرتك شويه فى الاخر قلتله ممكن تشوف كلامى ده حشريه او بدخل فى حاجه متخصنيش بس انا بعمل كده عشان انت اخويا و عشان انا المفروض اعمل كده .... كده انا صح ؟

و بجد شكرا جدا انا استفدت كتيير

0

لقد قرأت الرسائل بينك وبين ومنسق المنتدى رامي وأريد أن أؤكد نصيحة رامي وأشاركك نصيحة مروة رخا لفتاة راسلت موقع الحب ثقافة بمشكلة تشبه مشكلتك https://lmarabic.com/news/question/my-lover-is-a-womanizer