الحمل

تم نشره من قِبل Reham Thabeet

مساء الخير ازيكم انا اسفة انى بسئلكم بس فعليا مليش حد غيرىكم يطمنى انا كنت عرضت مشكلتى هنا قبل كدة وهحط اللينكات هنا عشان تفتكروى وتساعدونى ددلوقتي انا قلقانة اوى من موضوع الحمل الغذلانى اللى كل الناس بتتكلمم عنه انه موجود وبيحصل رغم نزول البريود ورغم انتظامها انا دلوقتي جتلى البريود 3 مرات وبانتظام بس للاسف بتقعد 3 ايام بس وكمان مش كتير قليل ودة مخليني مصدقة انى ممكن اكون حامل حمل غزلانى رغمم انا معنديش رفاهية انى اعمل تحليل دم ولا تيست حمل ف البيت فعشان كدة قلقانه ومش عارفة اتصرف هل فعلا موضوع ججمل الغذلانى دة وبالاخص ان دلوقتى انا عندى وجع يشبة البريود وهى لسه خلصانه بقالها اسبوع فهل ده توتر ولا اية انا اسفة انى بسئل كتير فعلا ومتوترة بس مش عارفة اعمل اية ! والافرزات لاقيتها لزجة وبيضا بس فيها زى عرق بنى كدة دة غير احساسي كتير بنبض ف بنى معرفش دى هلاوس ولا اية ارجوكممممممم طمنونى وفعليا مش هسئل تانى لو اتطمنت
https://almontada.lmarabic.com/forum/question/138306
https://almontada.lmarabic.com/forum/question/139201

الإجابة
0

وسمعت ان الحمل الغذلانى ممكن تفضل تنزل البريود كل شهر لمدة 6 شهور فالله يخليكم محتاجة حد متخصص يرد ويقولى صح ولا ؟

0

مرحباً ريهام،

لا داعي للأسف. أحب أن أؤكد لكِ أنكِ لست حامل. ولا داعي للقلق بشأن الحمل في حالتك على الإطلاق.

أولاً، الممارسة التي ذكرتيها في سؤالك الأول لا تسبب الحمل. أما بالنسبة لإحتمالية حدوث حمل بسبب المذي، فهي إحتمالية واردة ولكنها ضعيفة.

بالنسبة للحمل الغزلاني، فأحب أن أوضح لكِ أن هذا المصطلح يطلقه البعض على نزول دم أثناء الحمل، ولكن شرح الحالة دائماً مغلوط، ومليء بالمعلومات الخاطئة والغير دقيقة.

الحقيقة العلمية هي أن حدوث حمل يمنع نزول الحيض وهذا أمر لا جدال فيه.
في بعض الحالات، تلاحظ بعض النساء نزول قطرات دم في بداية الحمل، وتكون كميتها أقل من دم الحيض بشكل ملحوظ، وذلك عند إنغماس البويضة المخصبة في جدار الرحم.

لكن نزول حيضك بكميته وشكله وميعاده الطبيعي (حتى لو كانت كمية الدم أقل أو أكثر من المعتاد، ولكنها تستمر لبضعة أيام) دليل قاطع على عدم وجود حمل.

إطمئني عزيزتي، لستِ بحاجة للتفكير في إحتمالية الحمل في حالتك، لأنها غير موجودة.
أي أعراض ذكرتيها هي على الأرجح بسبب توترك وقلقك الشديد من فكرة الحمل.

مودتي