العلاقات

تم نشره من قِبل Noory

الوجع من كل اللي حواليا
اهلي وجوزي ع خلاف مع بعض وانا اللي في النص
هو عايزني ابيعهم واكون معاه هو لوحده وهما عايزني اتطلق وابيعه والاتنين عندي محدش فيهم لو اخترته هيقدرني انا وعيالي اهلي طيبين بس خلاص كرهوه ومش عايزين يفهمو انه جوزي وبحبه وهو كرههم ومش عايد يفهم ان دول دمي واهلي ولو هو رماني ولا مات مش هيبقالي حد هو ملهوش اهل امه ماتت وابوه اتجوز وبعد واخوته كل واحد في حياته انا مش عارفه اختار مين ولو اخترت نفسي وبعدت ع الاتنين هعرف اعيش لوحدي مش هستحمل
جوزي ولا اهلي ولا نفسي اختار صعب ومش ذكاء من جوزي انه خيرني بين اهلي وبينه عايز يطلقني ويرميني علشان يقهرهم هما ويوجعهم طب وانا و عيالو طظ فينا المهم يثبت كرامته اللي محدش اصلا جه جنبها
ولا ذكاء من اهلي علشان زهقو من مشاكلو اللي بتحصل كل يوم وهو اللي بيتصل ليهم يدخلهم فيها انهم يبعدوني عنه اعمل ايه انا عايزه اموت نفسي
عارفه انه كده مش بيحبني ولا هما كمان عايزين مصلحتي واني غبيه في النص واقفه اتفرج ع نهايتي وخلاص

الإجابة
0

مرحباً Noory،

لقد أجبت على سؤالك السابق، ويمكنك الإطلاع على الإجابة من الرابط التالي
https://almontada.lmarabic.com/forum/question/184190

لابد من إتخاذ قرارات مشتركة مع زوجك (إذا قررتِ البقاء معه) مثل:
- الإمتناع تماماً عن الإستعانة بأهلك في حل الخلافات.
- إن أمكن الإمتناع عن الإستعانة بأهلك مادياً، ومحاولة إيجاد بدائل مثل عمل آخر.
- إذا إخترتِ البقاء مع زوجك، ليس معناه أنك بعتِ أهلك، بل سيظلون أهلك وسيظل الود والحب ولكن بدون تدخل في المشاكل والماديات. إذا وضحتِ الخطوط الفاصلة في العلاقات بينكم، سيتحسن الأمر مع الوقت.

يتطلب الأمر بعض الصبر والتفكير في أولوياتك وما يمكن لزوجك أن يقدم من تنازلات ومساعدة من أجلك ومن أجل إستمرار زواجكما.

أيضاً قد يكون الحديث الصريح مع الجميع والتعبير عن مشاعرك مفيد، توضيح كيف تشعرين بالعجز بينهم، وكيف تهتمين لأمر أولادك. تذكير أهلك أنك تحبيهم وتنتظري منهم دعم وحب غير مشروط بإتخاذ قرارات معينة.

سيحتاج الجميع لتقديم تنازلات حتى يتحسن الوضع. لكن إن إستمر شخص واحد في تقديم التنازلات لإرضاء الجميع، فلن يتغير شيء.

محبتي

0

أنا مالي علاقة بمشكلة الأخت الفاضلة.... لكنني تأثرت بالموضوع... واشكر خبراء المنتدى على ردهم الجميل والمشورة المقدمة لها

Culaaya